DSC_0678

Veckans Träning: Fastare Rumpa på 10 minuter!

Denna vecka  tänkte jag låta er svettas för att få fastare rumpa. Är det en bra deal?

Alla har vi issues med just rumpan men det som är förvånansvärt är hur enkelt det egentligen är att få en fastare rumpa. Och det, på nolltid. Nåväl, det tar sin lilla tid det också, men om du förlägger träningen på blotta tio minuter per dag är det inte alltför jobbigt men ger dig resultat på något längre sikt.

Om du, som jag – och de flesta andra – önskar få fastare rumpa till sommaren och beachen 2015, bör du börja redan idag. Nu bjuder jag dig på ett tiominuters-schema som du kan börja med och avvara tio minuter av ditt liv – per dag – åt att göra. Jag garanterar resultat innan sommaren och bikinisäsongen är framme :)

Övning 1 – Body Weight Squat – Den här är ”squattarnas squat”, den allra vanligaste squatövningen som ger resultat märkbart snabbt. Startpositionen blir att du står upp och har händerna utsträckta (händer håller du hela tiden som jag gör på bild, inga ändringar alltså) Sedan går du ner i den här squatpositionen, trycker på så att du får en fin vinkel och håller kvar i några sekunder. Sedan går du upp igen, till stå/startpositionen – och upprepar sedan övningen igen. Gör denna övning 20 gånger.Ovning1-Body Weight squat
Övning 2 – Pistol Squat – Den här är betydligt jobbigare än den första övningen men kom bara ihåg att du faktiskt gör det bekvämt för dig själv och tränar hemma – så nog ska det ändå kännas och vara jobbigt, om så bara för några minuter. Startpositionen blir att du står upp, sedan tar du ut den ena foten och böjer dig sakta neråt. Du ska böja dig ner så pass mycket att du, mot slutet, når den här positionen som du ser på bild. Försök då att hålla den positionen i ett par sekunder. När det börjar brännas lite går du sakta upp igen till start/ståpositionen, tar några andetag – och kör ner igen. Gör denna övning 10 gånger.Ovning2-PistolSquat

Övning 3 – Rear Raisers – Inta den här ”doggy”-positionen och lyft sedan sakta ett ben, så att det går lätt bakom det andra samtidigt som du vrider på foten lite. Tanken är att stödbenet och resten av kroppen ska ”vila” helt (framförallt ryggen, rör inte på ryggen alls!) medan du gör jobbet med det utvalda benet. Du ska, så att säga, trycka ena benet bakom det andra, som om du skjuter bort någonting bakom det andra benet. ”Skjut” så, fram och tillbaka, 20 gånger och rör inte på någon annan del av kroppen, utan enbart det här benet. Efter 20 gånger kan du byta ben. Du gör alltså denna övning sammanlagt 40 gånger.Ovning3-RearRaisers

Övning 4 – Booty Boxes – Den här övningen handlar inte om att du ska lyfta ena benet upp och ner, utan du ska hålla den här positionen samtidigt som du gör fotövningar. Du gör helt enkelt så att du vrider på foten klockvis och sedan tillbaka igen. Du vrider foten i cirklar, samtidigt som du bibehåller den här positionen. Försök att göra övningen i 90 sekunder per ben.
Ovning4-BootyBoxes

Övning 5 – Lift it up – Inta den här positionen och lyft sedan det utvalda benet upp och ner, ungefär 10 cm ner och sedan upp till startpositionen igen – och sedan 10 cm upp. Du ska hela tiden röra på det benet, upp och ner men aldrig nå golvet. Håll resten av kroppen stabil och utan några rörelser. Gör övningen 25 gånger per ben, pausa lite och kör nästa ben, sammanlagt 50 gånger!Ovning5-Lift it upMin Tränings-Outfit: top: Drop Of Mindfulness / tights: HUMMEL / shoes: ASICS Gel Noosa / Leg warmers: Falke / mat: Casall

Så, det var allt för denna gång – hoppas du börjar redan idag!. Som sagt kan jag absolut garantera resultat men då krävs det att du har disciplin och gör övningarna varje dag. Jag vet att det är jobbigt att motivera sig själv ibland, men när jag känner mig lite seg brukar jag sätta på hög musik med favoritartist och sedan känns det hela genast mycket enklare. Då klarar man utan problem en tiominuters träning hemma.

Ha en trevlig helg!

Andrea Grue

http://rawness.se/blogg/fitfemme/

2 reaktion på “Veckans Träning: Fastare Rumpa på 10 minuter!

  1. Pingback: Vem vill inte ha en snygg rumpa? | Confessions of a Shopaholic | Vicktoria Murawska

  2. Pingback: Veckan träning – 10 minuter för fastare rump | Anna Matkovich | Malmö Life

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>